• نامه­های الکترونیک ناخواسته[1] : این نامه ها بدون اجازه کاربران ارسال می شود و کاربران خواهان دریافت چنین نامه­های نیستند. دراین روش با استفاده از نرم­افزارهای خاص که می­توانند نشانی­های الکترونیک را از اینترنت جمع­اوری کنند و یا ازطریق شرکتهای بازاریابی که دارای بانکی از نشانی­های الکترونیک هستند اقدام به فرستادن نامه­های الکترونیکی به افراد می کنند. تبلیغات از طریق پست الکترونیک پراستفاده­ترین سرویس اینترنت است و بقدری کار با ان کم­هزینه و سهل است که تمام شرکتهای جهان برای انکه براحتی در دسترس مشتریان خود باشند می توانند آن را بکار گیرند و نکته قابل توجه این است که یک از پراستفاده ترین روشهای تبلیغات در اینترنت استفاده از پست الکترونیک است. این روش بسیار مقرون به صرفه ، انعطاف­پذیر ، هدفمند و کاملا قابل بررسی و پیگیری بوده و مهمتر اینکه در صورت اجرای صحیح بسیار منفعت اور می­باشد.

مهمترین کاربرد E-mail [2]، استفاده از ان برای بازاریابی یک­به­یک است. Email های شخصی­سازی شده میتواند با هر نفر متناسب با خصوصیات ، علایق و نیازهای او گفتگو و  رابطه­های پایدار با مشتری برقرار کرد و تعداد ملاقاتهای او از سایت و همچنین خرید محصولات را افزایش داد. بازاریاب هر چه راجع ­به مشتری اطلاعات بیشتر کسب کند به همان نسبت راحتتر می­تواند مطابق شرایط و نیازهای وی حرکت کند.

نرخ بازگشت سرمایه­گذاری درEmail  نسبت به دیگر کانالهای بازاریابی الکترونیکی بالاتر می­باشد ، Emailها می­توانند فایل­های صوتی، کلیپ­های ویدئویی و لینک­هایی را به­همراه داشته باشند. فواید بکارگیری Email در هزینه پایین و پوشش وسیع ان است ، برخی از شرکتها پایگاهی از ایمیل­ها را در اختیار دارند و پیام­های خود را به گروههای از پیش تعیین شده ارسال می­نمایند .

البته باید توجه داشت که تبلیغات از طریق نامه الکترونیکی کار دشواری است زیرا تهیه فهرستی ایمیل­ها ، تصمیم­گیری در مورد محتوی ایمیل­ها و اندازه­گیری نتایج کار از جمله مواردی هستند که دقت زیادی را می­طلبند . (فرزاد،1387،ص. 23-26)

  • مزایای تبلیغات از طریق پست الکترونیک

مزایای این روش تبلیغات عبارتند از :

  • هزینه­های پایین
  • امکان هدف­گیری دقیق مشتریان
  • اثربخشی بالا : میزان جواب دادن افراد به نامه­های الکترونیک بالا است .
  • مدیریت آسان : طراحی و فرستادن نامه­های الکترونیک و همچنین ارزیابی انها ساده­تر است .

[1] Spam

[2] Electronic Mail

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

تاثیر تبلیغات آنلاین بر رفتار خرید مصرف کنندگان ایرانی و ارائه راهكارهايي جهت بهبود آن